.
.
.
.
.
.

Följ med mig ut i världen!

upptäck nya spännande resmål tillsamman med mig. Här bloggar jag när jag är på väg eller ute på resor. Ibland hinner, kan eller vill jag inte blogga då jag är ute och då kommer inläggen lite senare.
Nästa resa blir nästan hela sommaren 2015 i DAUIN

tisdag 27 december 2011

Äntligen här igen


Åter i Paradiset
Efter en problemfri resa är vi på plats i Dauin en dag före julafton. Vi välkomnades av fyra av Pura Vidas personal som följt med till flygplatsen för att ta emot oss. De hade fått vänta en timma efter att flyget blivit dryga timmen försenat. Vi hade i stället för en vanlig bungalow fått "Birds nest" en tvårummare med egen stor balkong med bar och ett badrum med jaccutsi så man kan inte klaga.



Jul
Första dagen delades alla julklappar ut inför julafton och alla blev så otroligt glada så det var de mest prisvärda julklappar man kunnat köpa. alla visade stolta upp sina presenter och tacksamheten har varit otroliga. På julaftonen var det lite svårt att få själva julkänslan att infinna sig men det skulle ju vara en alternativ jul så efter en start med två dyk åt vi en julmiddag med Bbing och vänner på resorten.


Goby med två olika parasiter • Ambon Scorpionfish • Napoleon snake eal

Den första dagens dyk var inte så imponerande och man kände sig lite deppig över de skador som "Sendong" åsamkat korallerna. Men men det kunde varit värre än söndriga koraller och dålig sikt. Tankarna går till alla de dryga tusen som miste livet bara fåtal mil härifrån. Andra dagens dyk var däremot väldigt bra och både Bonets corner och Banka wreck bjöd på massor av godingar såsom Wonderpus, Flamboyant cuttlefish och inte mindre än fyra Ambon scorpionfishes.

Whale sharks
Den 26 december var det så dags för en tur till Tan-Awan söder om Cebu dit man normalt tar sig med båt på en och en halv timma. Moder natur ville jäklas lite så dagens väder bjöd på regn och höga vågor. Efter knappa halvtimmen gav min mage upp för dessa vågor och jag matade fiskarna resten av vägen som för att djävlas lite extra tog två timmar. Jag vill inte säga att det var värt det men nästan. Väl på plats väntade 10 valhajar av olika storlek, allt från tre till åtta meter långa. De följde de två meter långa bankabåtar som fiskarna paddlade runt i och ibland slängde ner en nypa småräkor. Kändes nästan lite humoristiskt att de dessa bjässar så följsamt anpassa sig och simmade efter. Tyvärr kan jag väl säga att jag inte tagit mig tid att öva med vidvinkeln och blixtar är out of the questsion, så resultatet av fotande blev mest konturer av de vackra djuren. Men what the hack jag kommer för evigt komma ihåg detta ögonblick då jag såg valhajar för första gången. Efter två fina koralldyk vid Sumilon island var det en trött men nöjd familj dsom återvände till Pura Vida.


2 kommentarer:

  1. Vad häftigt, härligt, underbart och roligt att hela familjen är med. Häftigt med hajarna, härligt med alla dina/era vänner där borta och underbart att få fira jul allihop tillsammans. God fortsättning och önskar er alla ett gott nytt år!! (men det firar de kanske inte så här års??)

    Helen

    SvaraRadera
  2. God Fortsättning! Låter underbart och så roligt att presenterna uppskattades! Hoppas ni får fortsatta sköna dagar!
    Stor kram
    Erica

    SvaraRadera

Translate

Etiketter