.
.
.
.
.
.

Följ med mig ut i världen!

upptäck nya spännande resmål tillsamman med mig. Här bloggar jag när jag är på väg eller ute på resor. Ibland hinner, kan eller vill jag inte blogga då jag är ute och då kommer inläggen lite senare.
Nästa resa blir nästan hela sommaren 2015 i DAUIN

onsdag 25 maj 2011

Förundras över hur människor kan ha det

I Dauin finns en kille som jag skrivit om tidigare vid namn Gary. Han förgyller hela Pura Vida med sitt smittande leende, eller snarare asgarv. Det är en av de främsta minnesbilderna man har ifrån Pura Vida i Dauin. Hans och hans familj har under våren varit sjuka i omgångar och mycket av detta beror troligtvis på näringsbrist. Detta har gjort att hans redan tidigare ansträngda ekonomi nått botten, ja man har en ansträngd ekonomi när man ska försörja en familj på 30:- per dag även i Filippinerna. Han (och hans familj) fick när han i februari fyllde 30 år, sin största önskan uppfylld, en liten dator som jag köpte till honom. Han ville kunna hålla kontakten med sina utländska vänner och det har han verkligen gjort. Många Facebook-inlägg och nu på senare tid har han hittat forumet Scype, vilket är välkommet inslag från värmen under kalla vinterdagar.
I slutet av förra veckan uteblev helt plötsligt Scype-bilden och det kom fram till att Garys skratt uppgört att skalla över Pura Vida på grund av att hans framtand gått av. Hans tänder har sedan länge varit en nerprioriterad sak på grund av andra för honom viktigare saker som mat och sjukvård för familjen. Det kändes som en självklarhet att se till att denna tand lagas och även de andra tänderna, som när man går in på djupet, gjort ont länge. Nu skiner Garys leende åter för alla på Pura Vida och hans vänner via datorn.

Tänk att behöva gå med värk för man inte har råd att laga sina tänder eller som Belinda brutit sina ben.
Tänk att det finns så många som Gary och Belinda runt om i världen som inte har de möjligheter vi har.
Tänk att man måste bli vän med någon som har det så för att det riktigt ska sjunka in i skallen. Även om man inte kan hjälpa alla, så finns det alltid någon som kan få det mycket bättre och det det har vi råd med som hade lyckan att födas just här där det är en självklarhet.

Tänk om...

1 kommentar:

  1. Till hösten måste vi strata ett välgörenhetsprojekt med våra Mp2&3 :)

    /Mia

    SvaraRadera

Translate

Etiketter