.
.
.
.
.
.

Följ med mig ut i världen!

upptäck nya spännande resmål tillsamman med mig. Här bloggar jag när jag är på väg eller ute på resor. Ibland hinner, kan eller vill jag inte blogga då jag är ute och då kommer inläggen lite senare.
Nästa resa blir nästan hela sommaren 2015 i DAUIN

söndag 3 juli 2011

Bra dykning med vänner

På Pura Vida flyger tiden verkligen fram, har redan varit här i tre dagar.

Utsikt på och från min bostad de närmaste veckorna. Inte helt fel.

Glada restaurangbesökare
I fredags besökte vi Jesse på sjukhuset där han ligger efter en stoke, på vägen dit fick vi punktering på vår lilla jeepney, vilket lagades i ett huj. Kändes lite avigt att kliva oanmälda in på hans rum tillsammans med åtta andra personer, men snart såg man att han faktiskt blev glad att vi tagit oss tid för ett besök. Han, denna livliga man låg förlamad på hela högra sidan i sin säng och jag kan bara citera honom "sad". Han har inte bara gjort sitt sista dyk för livet utan även förlorat sin inkomstkälla, han som har sin mor och dotter att försörja och man förstår att det är många tankar som måste surra i huvudet på honom. Efter att ha lovat ytterligare ett besök innan hemfärd lämnade vi lasarettet för att avnjuta en middag på en Filippinsk restaurang nu när vi ändå var inne i "storstaden" Dumaguete. Helt otroligt att trafiken funkar så många bilar, tricyklar etc som far omkring i ett virrvarr.

Punktering verkar inte höra till ovanligheterna.


B-bings underbara middag som hon bjöd oss på
Igår var det partytime i "staff house" där B-bing, Poloy och Mr Lee bor. B-bing la nästan hela dagen på att förbereda vårrular, Kinilaw (en Filippinsk rätt bestående av rå fisk med kryddor som är inlagd i vinäger och färska kryddor. Smakar smaskens) och marinera kyckling, kött. Till detta serverades naturligtvis ris. På köpet fick vi lära oss ett knep av dessa profs-riskokare hur man vet hur mycket ris och vatten man ska använda. Sätt tummen mot pekfingret, stick ner dessa  i en kastrull, fyll på ris till tummen, lyft sedan fingret till risets yta och fyll på vatten till tummen igen, koka tjugo minuter och låt stå tio minuter. Allt detta avnjöts sedan med San Miguel och musik i trädgården utanför deras kök. Jag ville gärna dyka dagen efter så jag avslutade redan vid tolvsnåret men andra kom hem samtidigt som jag traskade iväg till min frukost. Det är sådana dagar man är lite stolt över sig själv (säger hon som alltid brukar lämna festen sist).

Fördelen med att gå hem tidigt är att när man går på fest med alla på resorten och avslutar så redigt som jag, är att man får en dykguide för sig själv hela dagen.

Tänk om man kunde lära sig något av detta, förmodligen inte...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Translate

Etiketter